Men hur kan vi veta att Jesus verkligen har uppstått från de
döda? Ingen nu levande människa var ju med och såg det hända. Dessutom
"vet" vi ju att en död människa är och förblir död. Nej, givetvis finns
det inte längre någon människa kvar i livet som var med och bevittnade det som
hände. Men det samma gäller för precis allt i världshistorien som hände före år
1900. För kunskap om alla dessa händelser behöver vi förlita oss på sparade
vittnesbörd av sådana som var med och såg det hända. Vi behöver gå till historiska
dokument som berättar för oss vad som hände. Det samma gäller förstås för
händelserna i Jesu liv också. Det finns historiska dokument som är trovärdiga
vittnen om vad som hände för snart 2000 år sedan. Då pratar jag alltså om
Matteus, Markus, Lukas och Johannes redogörelser för dessa händelser. Nå, nu
har du kanske hört att dessa så kallade "evangelier" är skrivna långt
senare och av helt andra personer än de som anges som författare. Det här
stämmer inte. Det finns nämligen gedigen dokumentation som bekräftar att
Matteus och Johannes var ögonvittnen till dessa händelser och att Lukas,
läkaren (och när man läser hans text inser man att han verkligen var läkare med
allt vad det innebär!), noggrant hade intervjuat ögonvittnen och att han var
resekompanjon till aposteln Paulus. Markus igen var "Petrus tolk" och
återgav hans ögonvittnesskildring av händelserna.
Alla dessa fyra redogörelser är alltså nedtecknade av
ögonvittnen eller nära vänner till ögonvittnen till själva händelserna.
Nedtecknandet har dessutom skett relativt nära inpå själva händelserna, inom en
generation efter Jesu död och uppståndelse. Alltså medan sådana som hade sett
och pratat med Jesus efter hans uppståndelse fortfarande levde. T.ex. skriver Paulus i första Korinthierbrevet (år 51/52 eller 58, alltså bara ca 20 år efter händelserna) att Jesus efter sin uppståndelse visade sig för över 500 personer. Så tillägger han: Av vilka de flesta ännu är i livet. Underförstått: Om du inte tror vad jag skriver här om Jesu uppståndelse så kan du fråga dem som var med och såg honom! Framstående
forskare på området (t.ex. John A T Robinson, Richard Bauckham och den tyske
historikern Adolf von Harnack) slår fast att Matteus, Lukas och Markus skrev
sina redogörelser före år 70. Lukas troligen så tidigt som år 58, och när vi då
vet att han byggde sin redogörelse delvis på det som Markus hade skrivit
innebär det givetvis att Markus redogörelse är ännu äldre. Inom forskningen
råder det nära på konsensus om att Johannes skrev sin redogörelse lite senare,
kanske runt år 90.
Varför är nu detta så viktigt? Jo, helt enkelt för att detta
innebär att dessa dokument står i en helt egen klass när det gäller historiska
redogörelser för händelser från den här tiden. Både när det gäller
tidsavståndet mellan själva händelserna och nedtecknandet och framför allt när
det gäller antalet kopior (i dagens läge ca 5800 handskrifter, hela eller delar av texterna) och tidsavståndet mellan den äldsta kända kopian och
originalet. Det är som John Montgomery konstaterar: Om vi menar oss veta något
överhuvudtaget om antikens historia måste vi konstatera att detta material är
av sådan art att det ger oss en mycket trovärdig redogörelse för dessa
händelser. Ja, om vi förkastar dessa fyra dokument (Matteus, Markus, Lukas och
Johannes), då måste vi först förkasta allt vi har av historisk dokumentation
från och om den här tiden. Allt annat är nämligen så oerhört mycket sämre belagt! Även om vi kanske inte gillar den kristna tron, är
vi faktiskt beredda att göra det – att gå så långt – i våra försök att
misskreditera det kristna vittnesbördet? Nej. Det finns knappast någon som är
det. Därför behöver vi, om vi vill vara ärliga och vill behandla alla
historiska källor och vår kunskap om vad som hänt under speciellt antiken på
ett jämlikt och rättvist sätt, konstatera att dessa fyra dokument; Markus,
Matteus, Lukas och Johannes, är trovärdiga historiska vittnen. Det som dessa
dokument berättar om är inga påhittade sagor. Det är historia. Om vi alltså menar att vi kan veta att
något alls av det vi menar oss veta om vad som har hänt under antiken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar