Men onekligen finns det en hel del saker som vi utan vidare
kan lära oss och ta till oss av det som Dreher säger. Först och främst detta
att vi faktiskt idag lever i ett post-kristet samhälle (som genom sina val är
på väg mot upplösning och kaos). Ja, inte bara post-kristet. I många avseenden
t.o.m. ett antikristet samhälle. På grund av detta är, och bör, vi kristna vara
motpoler till avfallet och den moraliska upplösningen.
"Countercultural" är ordet Dreher använder, och det säger vad det
handlar om. Vi är motståndare till denna avfallets och moralupplösningens
kultur. Denna dödens kultur, som vissa också kallar den. Eller kanske snarare
så att den är motståndare till oss och det vi står för. Och då talar vi alltså
inte bara om vad vi tror utan om hur vi lever. Detta är något som Dreher
poängterar mycket starkt: Det handlar inte bara om en tro som står i
motsatsförhållande till den rådande kulturen, utan om ett LIV som står i
motsatsförhållande till den omgivande kulturen. Hur vi beter oss i olika
situationer. Hur vi undervisar. Vad vi undervisar. Hur vi tillber. Osv.
Om du inte tror det jag skriver om detta med
motsatsförhållandet behöver du bara studera ordet "tolerans" för att
inse att det jag skriver är sant. Förr innebar tolerans att man stod ut
med/tolererade åsikter som inte var ens egna. Idag har toleransen i stället
kommit att betyda intolerans av konservativa idéer. Allt enligt de ramar
Herbert Marcuse drog upp på 60- och 70-talet. Man behöver inte läsa länge i
dagens tidning eller följa med på nyheterna innan man inser att det är precis
så det fungerar idag. Orden "hatprat" och "hatpropaganda"
är väldigt användbara för en värdeliberal människa som formats av och formar
dagens samhälle och den kultur vi lever i idag.
Dreher framhåller, och jag håller helt med, att det är så
oerhört viktigt för en kristen människa idag att noggrant se till att inte "anpassa
sig efter denna världen", som Paulus skriver i Rom 12:1-2. Det här är en
stor frestelse och samtidigt en stor utmaning. Speciellt om vi inte ska
"head for the hills" utan verka i dagens samhälle med de antikristna strömningar
som råder här. Här håller Dreher fram de tre vännerna Sadrak, Mesak och
Abed-Nego som bevarade sin judiska tro på Herren Gud där de levde och verkade i
Babel. De fungerade som tjänstemän i en gudsfientlig omgivning, men de var
oerhört noga med gränserna. Att det fanns gränser som de på inga villkor var
beredda att överskrida – inte ens om det skulle kosta dem livet. När det gällde
dessa gränser vek de inte ner sig. På samma sätt behöver vi som kristna idag se
till att vi kan växa in i en liknade inställning som dessa tre vänner hade.
Frågan är hur det kan ske. Drehers svar är att vi behöver arbeta inåt. Satsa på
att bygga upp dessa kompakta kristna grupper i vilka vi kan växa och blomstra
som kristna. I stället för att satsa på att försöka "omvända
systemet" och arbeta för att bevara den gällande samhällsordningen.
Så är jag tillbaka vid den fråga jag började med. har Dreher
rätt? Borde vi som kristna satsa all vår energi på dessa små
grupper/sammanslutningar – arkar, som han kallar det – för att där kunna överleva
och se till att tron överlever till kommande generationer? Och svaret jag gav
var alltså: Kanske. Kanske han har rätt. Jag vet inte. Men det vet jag: Som
kristna är vi idag en motståndsrörelse. En motståndsrörelse som kämpar mot
avfallet, upproret och dekadensen som sprider sig i den kultur vi lever i.
Frågan är hur vi ska arbeta inom denna motståndsrörelse. Utåt eller inåt? Jag
hör gärna vad du anser!
Jag har inte läst Drehers bok men utifrån dina beskrivningar är jag böjd att hålla med om att vi måste befästa de små cellerna.
SvaraRaderaDet allra viktigaste är familjen och familjeandakterna, en gedigen Jesus-efterföljelse som är konsekvent och inte tvekar att stå för Guds Ord i praktiken – men inte i första hand med kritik utåt utan en rikedom av "psalmer, hymner och andliga sånger".
Det andra är församlingen, som i dessa tider inte kan ta fasta på de stora samlingarna där upplevelserna förstås kan förstärkas för tillfället utan har sin grund i de pålitliga, söndagliga gudstjänsterna, "där två eller tre är församlade i mitt namn", och där också förmaningar och omsorg om varandra är centrala. Ett kristet nomadliv, där man söker upp sådana gudstjänster som man för tillfället har förtroende för, medan man undviker andra även om det är ens egen hemförsamling, går tvärt emot denna grundsyn. Gärna behöver dessa veckogudstjänster kompletteras med bibelstudier och bön i samma församlings regi. Enskilda församlingsmedlemmar kan sedan, beroende på förmåga, gå i kamp utåt.
Ola. Dreher säger det samma som du skriver i det andra stycket: Det är förstås viktigt att arbeta utåt, men det viktigaste idag är att för de troende/kyrkan berfästa den egna berättelsen.
RaderaSedan är det svårt att inte hålla med dig i det du skriver i det tredje stycket också. Men tyvärr är detta verkligheten för många hemlösa kristna idag som inte kan delta i den egna hemförsamlingens gudstjänster.