Det här blev fel från första början. Problemet här är nämligen
inte att HFD ändrade de lägre instansernas beslut. Problemet är inte heller att
detta innebär att ett prejudikat har skapats. Problemet är inte ens det att den
asylsökandes historia har förändrats under resans gång. Nej. Det stora
problemet är att både Migri och Helsingfors förvaltningsdomstol gjorde
felaktiga beslut. Felaktiga beslut som nu alltså har korrigerats. I själva
verket har hela behandlingen av detta – liksom många andra liknade ärenden – varit
felaktig redan från början. Det som nämligen har diskuterats är huruvida de
asylsökandens omvändelse har varit allvarligt menad och om deras kristna tro är
äkta. Detta baserar sig i sin tur på en fullständigt felaktig uppfattning om
vad det kristna dopet är.
Jag läste för en tid sedan en hjärtskärande artikel på just
Iltalehti om en liten flicka som dog. Hon hade ett allvarligt fel i magen, och
läkarna kunde ingenting göra. Så kom hennes planerade dopdag i stället att bli
hennes begravningsdag. Men i artikeln konstaterades att hon "ändå hann få
ett namn eftersom de utförde ett nöddop på sjukhuset". Den här mycket
sorgliga historien illustrerar felet i dagens sekulära, finländska dopsyn. Dopet
är bara en namngivningsceremoni. Men detta är fel! Dopet är så oerhört mycket
mera än det! Ja, i själva verket är dopet ingen namngivningsceremoni alls. (Lägg
märke till vad prästen säger – eller åtminstone borde säga i samband med dopet:
"Ni har gett ert barn namnet ..." Inte "ni ger" eller "ni
har valt att ge". Nej, utan perfekt: "Ni har gett".)
I det kristna dopet får människan del i det som Kristus
gjorde på Golgata. I dopet blir vi Guds barn, och vi får del i Kristi
förtjänst. Del i hans död och hans uppståndelse. Ja, i själva verket dör vi med
Kristus och uppstår vi tillsammans med honom till ett nytt liv. Vi blir
"kopplade till Golgata", för att tala elektrikerska. Men tyvärr
begriper de flesta, döpta, finländare inte det här – och det samma gäller för
både Migri och för våra förvaltningsdomstolar. MEN. Mullorna i Afghanistan
begriper det. Åtminstone i sådan utsträckning att de har förstått att dopet i sig är det viktiga i detta sammanhang. Därför är det aldrig fråga om huruvida den omvände och döpte
asylsökanden menar allvar med sin omvändelse och sin nya tro. (Om han är en
"vakaumuksellinen kristitty" eller inte, som Migri uttryckte saken.)
Nej. Det räcker med att han har tagit det kristna dopet. Som jag tidigare har
konstaterat vid flera tillfällen: När dessa människor kommer tillbaka till
Afghanistan är aldrig frågan: Tar du din kristna tro på allvar? Nej. Frågan
lyder: "Har du tagit det kristna dopet?". Detta borde både Migri och
våra domstolar inse. Då skulle vi slippa dylika besvärsrumbor i framtiden. Och
ingen av dessa nya kristna skulle riskera att sändas tillbaka till en nästan
säker död.
Nu blev utgången den rätta. Men tyvärr på felaktiga grunder. Men som sagt innebär detta nu att ett prejudikat har skapats, ett prejudikat som kan användas för att korrigera de felaktiga beslut som har fattats av Migri och lägre förvaltningsdomstolar. Tyvärr är som sagt också det prejudicerande utslaget fattat på felaktiga grunder, men fel släckt är ändå släckt, om det tillåts att jag i detta sammanhang använder mig av orden från skämtet om brandkåren som kom till en brand som redan var släckt varpå brandchefen konstaterade att de som hade släckt elden inte hade gjort det på rätt sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar