Dreher säger inte att vi ska dra oss undan helt från
samhället ("head for the hills"), och han uppmanar inte heller alla
kristna att gå i kloster, även om bokens namn för den insatte kan tolkas så. Men
han menar att vi kommer att bli tvungna att, när samhällsklimatet hårdnar, dra
oss undan och omgruppera oss. Förbereda oss för vad som kommer. Och vad är det
som kommer, menar han? Dreher säger att vi kristna inte kommer att bli
förföljda för våra uppfattningar rörande soteriologi (frälsningen) och inte
heller för våra barmhärtighetsgärningar, men nog för att vi står på biblisk
grund i frågor som abort, eutanasi och framför allt frågor som rör hbt. Här
säger han en sak som fick mig att studs till lite. "Hur ser samhället på
vit makt-rörelsen idag? Det är så samhället om bara några få år kommer att se
på kristna som håller fast vid en biblisk syn i hbt-frågor." Jag misstänker att
han har rätt.
Jag har som sagt inte läst boken, men jag har lyssnat (många
gånger) på ett föredrag som Dreher höll 2017 över detta ämne. Nedan finns ett
långt citat (på engelska) ur detta föredrag, tänkt närmast som en aptitretare.
Lyssna gärna på föredraget! Det kan nås via länken i början av detta stycke.
Det är till vissa delar aningen filosofiskt och innehåller en del svåra ord.
Detta sagt som en ursäkt på förhand. Jag har säkert i hastigheten stavat vissa
ord fel.
The idea [of The Benedict Option] first came to me over a
decade ago when i read the philosopher Alistair McIntyres book After Virtue. McIntyre believed the
western civilisation was on it´s last legs. And in the books famous last
pharagraf the philosopher likened our own time to the fall of the roman empire
and the west. He said back then a crucial turning point accured when men and
women of good will stopped to try to sure up the empire and seized to identify
the continuation of moral community with the maintenence of that empire. Wich
is to say the social order and political order and the economic order around
them. What they did instead, often without even knowing what they were doing,
was to build, what McIntyre called, "new forms of communities within wich
the moral life could be sustained so that both morality and servility might
survive the coming ages of barbarism and darkness".
Now, McIntyre at that point was not a christian, but we as
christians can understand that in a specific and direct way as keeping the
church going, the church in wich the Lord speaks to us and forms us and calls
us. McIntyre ended by saying that we are waiting for a new and doubtlessly very
different St Benedict. By that he ment that we are waiting for a charismatic
genius of some sort to pioneer a new way of life in thick communities that live
by a countercultural morality, capable of sustaining itself in face of the
desolution going on in the broader culture outside.
---
When Benedict died in 547 he left behind 13 monasterys and a
core of a new religious order ... That old man could not have guessed what God
would do with his mustard seed of faithfullnes. Over the next three centuries
benectian monasterys spread like wildfire across dark-aged Europe ... the
benedictan monks laid the groundwork for the rebirth of civilisation. But
here´s the thing: St Benedict did not set out to "save" western
civilisation, he didn´t set out to "make Rome great again". All he
wanted to do was to serve God faithfully, in monastic community. But those
communities of faith ended up becoming generators of a new kind of christian
culture, one that emerged from the rubble of the roman empire. I believe that
we christians in our time are called to be like Benedict. Not to build
monasteries, but to create strong, thick communities of faith in our parrishes
and elsewhere that can endure the trials to come.
---
We can continue to live like we are doing now, suring up the
empire, so to speak, and hope everthing is going to work out. Or we can be like
the consciously countercultural men who chose to put the building of local communities
of faith and virtue over everthing else. I believe that, as our civilisation
continues to decline quite rapidly, what looks like the Benedict Option today
will be a Benedict neccessity for all serious christians.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar