onsdag 30 januari 2019

Mera bedrövlig läsning


Jag har slutat läsa May Vikströms ledare på Kyrkpressen. Orsaken är väl uppenbar - ofta är dessa texter något helt annat än man borde ha rätt att förvänta sig av en ledare i en kyrklig tidning. Nu råkade jag ändå läsa en del av hennes senaste ledare i gårdagens ÖT. Under rubriken "Andras mening" klippte ÖT in en del av hennes text i vilken hon klart och tydligt kallar de två Kristinestadsprästernas skriverier för "onda handlingar". "Onda och grymma handlingar i avsikt att försvara det goda eller Gud är inte tro. Det är ond religion. Kärlekslösa ord i avsikt att rädda någon från helvetets eld kan vålla människor död och helvete redan här och nu."

Det skulle vara intressant att veta vad som skulle duga för May Vikström i den här saken. Duger något annat än fullständig acceptans av synden och införande av kyrklig vigsel av samkönade? Jag skulle inte tro det. Allt annat än det är ont och kärlekslöst. Ja, kanske total tystnad också skulle kunna duga. Då skulle hon, och andra likasinnade, få fritt spelrum.

Problemet är att May Vikström misstar det goda för det onda. Och omvänt, det onda för det goda. Det blir så när man kastar Guds ords sanning överbord. Sanningen uppfattas som lögn, och lögnen som sanning. Jag tvivlar inte på att hon faktiskt har läst Markus Engströms insändare i sin helhet. Men likt alla andra som har tappat bort sanningen förmår hon inte se vad som egentligen sägs utan i stället fastnar hon på några enstaka ord som hon sedan fokuserar all sin kritik på.

Det att människor på detta sätt blir slagna av blindhet när de överger sanningen gör att det blir hart när omöjligt att föra en sansad och uppbygglig diskussion kring detta ämne. Se t.ex. diskussionen i kommentarfältet på denna blogg under de senaste dagarna. Där huserar en anonym kommentator som är fullständigt blind för allt annat än det han själv anser och tycker.

Likväl kan vi inte sluta kalla synden för synd. Som kristna (förkunnare) har vi nämligen inget annat val än att fortsätta göra det. Men jag tror att vi borde, i ännu högre grad än vad vi gjort hittills, under bön väga våra ord på guldvåg. Det vi har att förkunna är framför allt Guds kärlek i Jesus Kristus. Detta SAMTIDIGT som vi kallar synden för synd och som vi kallar syndaren till omvändelse och tro och uppmanar honom (och samtidigt givetvis oss själva) att lägga bort och kämpa mot synden. Och där är homosexualiteten förstås bara en liten, liten del. Men en liten, liten del som det idag sätts stor fokus på eftersom det är här striden pågår just nu.

Men vårt problem är denna fruktansvärda blindhet som det blir allt tydligare att Gud har slagit världen med. När vi läser Rom.1 inser vi att detta inte borde komma som någon överraskning för oss, men likväl är det otrevligt att se det och att bli offer för den. Vi ser i Guds ord att framtiden kommer att föra med sig mycket elände. En hel del av detta elände är jag övertygad om att kommer att vara förknippat med just denna fråga och den blindhet världen har blivit slagen med. Vi varnar för hur normupplösningen och genderideologin (kombinerat med hbt-propagandan) kommer att fördärva barnen och de unga som växer upp och tvingas genomgå sin personlighetsutveckling i en värld som är fullständigt förvirrad. Detta kommer att uppfattas, och uppfattas till en del redan nu, av den blinda världen som hat och hets mot en utsatt grupp, alltså de homosexuella. Det som världen inte ser, och inte vill se, är att vi gör detta av omsorg om människorna. Speciellt om barnen och de unga. Och det är det som är så oerhört tragiskt. Alltså att omsorg och kärlek uppfattas som ondska och hat.

Men vad har vi för alternativ? Att vara tysta är inget alternativ. Att blunda och låta världen blint springa med huvudet före rakt till helvetet (både här och i evigheten) är inget alternativ. DET vore alltför kärlekslöst. Nej. Om vi älskar så talar vi. Även om de blinda, likt May Vikström, kallar vårt tal både ont och grymt.

29 kommentarer:

  1. Jag känner May sedan ungdomen och vet att hon är en mycket kunnig och insatt person. Har stor respekt för henne. Hennes ord den här gången föll klockrent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:12. Hennes kunnighet och insikter är inte ifrågasatta här. Här handlar det snarare om hennes avsikter.

      Radera
    2. Personligen behöver jag inte ifrågasätta hennes avsikter, eftersom jag vet att dom är goda.

      Radera
    3. Aj jaha? Efter vilken etik? Guds viljas etik eller människoviljeförvillelses 'etik'?

      Radera
  2. "Det att människor på detta sätt blir slagna av blindhet när de överger sanningen gör att det blir hart när omöjligt att föra en sansad och uppbygglig diskussion kring detta ämne. Se t.ex. diskussionen i kommentarfältet på denna blogg under de senaste dagarna. Där huserar en anonym kommentator som är fullständigt blind för allt annat än det han själv anser och tycker".

    Ditt alter ego???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym! Det står skrivet i Skriften. Då tar man sitt förnuft till fånga om man älskar Gud och medmänniskan. Gäller alla kategorier av synder och styggelser.Amen! Amen! Amen!

      Radera
  3. Nu får du väl ändå ge upp Kristian Nyman, skärp dig! Din kritik av mänskor med annan åsikt än du börjar te sig patetiskt. Är du den enda personen som vet hur Bibeln ska tolkas??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 23:49. Nu föreligger det tydligen ett allvarligt missförstånd här. Eller försöker du vara rolig? I så fall misslyckas du nog ganska ordentligt. Men jag antar att du bara helt enkelt inte är insatt i hur verkligheten ser ut. Nåväl, i så fall ska jag berätta det för dig. Det jag framför här är inte "min tolkning". Detta är vad den kristna kyrkan i alla tider har lärt om dessa frågor, och det är också vad en förkrossande majoritet av dagens kristna kyrkor på jorden lär. Det är också vår kyrkas officiella ståndpunkt och vad vi som kyrka har förbundit oss till. De som ifrågasätter eller går emot detta är en obskyr minoritet, både historiskt och globalt sett, och de gör detta tvärt emot vad deras kyrka lär. Må vara sen att en del av dem är både präster och biskopar.

      Radera
    2. Och det är nu Kristian som är den obskyra minoriteten.

      Radera
    3. Jag har respekt för dej o dina åsikter Kristian men har lite svårt för att du mästrar andra . Du låter som att du vet allt o bäst o det blir därför svårt att ta på allvar. "Jag antar att du inte är insatt i hur verkligheten ser ut...."...till skillnad från dej då? .. Jag älskar diskutera men vill inte hamna på fel nivå. Så jag hoppar av här för en stund :-) Mvh /Pia E

      Radera
    4. Anonym 11:51. Nu tror jag att du missade vad jag sade.

      Radera
    5. Pia. Här handlar det om en sak i verkligheten som är på ett visst sätt. Anonym har helt tydligt inte koll på detta. Menar du att man inte kan påpeka en sådan sak?

      Radera
    6. Inte alls, Kristian, det är du som är den obetydliga minoriteten men du vägrar se verkligheten. Den förkrossande majoriteten, både allmänheten och en stor del inom kyrkan, är verkligheten. Förutom då den obskyra minoriteten i Esse och Kristinestad. Och nån enstaka ö här och där.

      Radera
    7. Ibland, för att inte säga nästan alltid, har majoriteten fel och minoriteten rätt !

      Radera
    8. Nu vet jag inte riktigt hur ni vill ha det, Kristian hävdar att den förkrossande majoriteten (han själv inräknad) har rätt, anonym 21:22 igen att den förkrossande majoriteten har fel och minoriteten rätt.

      Som jag sagt tidigare så är ni inte särskilt smarta i er retorik och argumentation, inte tillräckligt för att själva inse det...

      Radera
    9. Anonym 21:16. Din kommentar visar att du inte ens har brytt dig om att läsa vad jag har skrivit. Jag upplever att det är bortkastad tid att diskutera med någon som beter sig på det viset.

      Radera
    10. Men Kristian, du vill inte kontra anonym 12:22 som säger emot dig? Hen säger ju också att du har fel, att minoriteten har rätt. Du påstod att majoriteten har rätt?

      Men jo, jag förstår, du har försatt dig helt själv i en återvändsgränd. Beteenden kan diskuteras, du gillar ju inte tonen kan jag tänka. Tonen är mild jämfört med hur din egen upplevs, det är din egen medicin du inte gillar.

      Radera
    11. Anonym 08:43. Orsaken till att jag inte närmare vill gå in på detta är att det egentligen inte spelar någon roll vem som är i majoritet och vem som är i minoritet. Det här är nämligen inte någon sak som vi i den kristna kyrkan avgör genom att rösta. Gud har talat i sitt ord, och det står fast oberoende av om ingen längre människa längre skulle vara av den åsikten. Orsaken till att jag överhuvudtaget kom in på detta ämne var att anonym påstod att jag var ensam om denna syn på sakernas tillstånd som jag talar om här. Genom att tala om majoriteten i den kristna kyrkan både globalt och historiskt ville jag visa att anonym hade fel i denna sak (också). Men det här är ett sidospår och inget vi borde slösa tid och spaltutrymme på.

      Radera
    12. Det var du Kristian som tog upp majoritet i denna kommentarstråd. Så du vänder kappan?

      Radera
    13. Anonym 22:21. Suck igen! Det ter sig omöjligt att föra en diskussion med människor som inte ens klarar av att läsa innantill. Scrolla uppåt och gör om. Och gör rätt!

      Radera
    14. Först tar du upp "majoritet" och "minoritet", sen läser jag innantill att "det egentligen inte spelar nån roll". Det är lite svårt att föra en diskussion då du ändrar på spelbrickorna och beskyller andra för att man inte kan föra en diskussion.

      Och så avslutar du med att "bevisa" genom att hänvisa igen till en majoritet som du inte har något som helst grepp om.

      Radera
    15. Anonym 10:55. Du tycks också ha allvarliga problem med innantilläsningen. Eller kanske det sitter i viljan? Igen: Scrolla uppåt och läs det som skrivits ska du se att det var anonym 23:49 som ställde frågan om jag är den ende som vet hur Bibeln ska läsas. Men tydligen hakar du upp dig på termanvändningen. Men ser du, här var det inte fråga om vem som använde termerna först.

      Radera
  4. Hans lögner och manipulationer förtsätter...

    Han använder sig av flera olika typer av tekniker för att attackera homosexuella och den kristna kyrkan.

    Oftast är det en Retorisk teknik för att "blanda bort korten", inte svara på frågor och för att få bort uppmärksamheten från fakta. Sedan anklagar han motståndaren för just detta i sina retoriska knep.

    Jesus varnade sina lärjungar för sådana som vill dra bort andra från livets väg: ”Akta er för de falska profeterna! De är förklädda till får, men egentligen är de blodtörstiga vargar.” Matteus 7:15

    SvaraRadera
    Svar
    1. Propagandapuff av anonym. Ser du att straffet senast vid domedag är död ja evig död om man gjort synden lovlig. Kristian förföljer synden och försöker vägleda folk. Din inlaga är masspropaganda där du försöker svartmåla Kristian. Fult och ineffektivt för vist folk men gott nog att stödja och trösta dårar.

      Radera
    2. Jag är inte rädd för evig död. Är du? Är det därifrån din rädsla kommer, att Gud har övergett dig?

      Radera
    3. Gudsfruktan ger fruktan för att ge fel besked ifråga om RÄTT OCH ORÄTT. En viss rädsla att Gud överger er lögnare, då är samhällstryggheten helt borta. Men jag vet att Herren är mitt livs och frälsnings beskydd. Skulle jag samtycka till nutiden och syndens styggelses vore det skäl att vara rädd. Nu ångrar jag mina synder tror förlåtelsen och säger Amen till den heliga Skrift som den är given. Rädd men inte rädd det är GUDS BARNS VARDAG...

      Radera
    4. Vet du att evig död är ett lidande själsväsen i obehagligt helvete

      Radera
  5. Ulrik. Kanke du borde byta "mästare" om mörkret och rädslan förföljer dig. Jag är inte rädd för "den eviga döden". Så länge som jag ser ljuset och godheten framför mig på min resa, så vet jag att jag går rätt väg. Det goda leder mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds vänliga kärlek bor hos mig och bär mig och tröstar. Jag är rädd att Din väg upplyses av djävulens bländverk som inbillar att surt är sött. Jo djävulen lockar mig frestar och pinar men Gud är mig barmhärtig Och God också i strängheten

      Radera