onsdag 16 januari 2019

Omvänd er eller ta konsekvenserna!


Följetongen i media kring kyrkoherde Daniel Norrbacks facebook-kommentar fortsätter nu på ännu högre varv efter att min vän och kaplanen i samma församling som Norrback, Markus Engström, skrivit en insändare i gårdagens Sydösterbotten. Jag fick mig igår tillsänt en fullständigt bedrövlig text som Annette Kronholm-Cederberg lagt upp på sin facebook-sida och under vilken Björn Vikström svarat att insändaren i fråga kommer att leda till en biskoplig utredning. Idag har såväl Björn Vikström som biskopskandidaterna Bo-Göran Åstrand och, i något mildare tonläge, Sixten Ekstrand fördömt det som Markus skrev i sin insändare i ett par artiklar i Österbottens Tidning.

Det Markus skriver i sin insändare är fullständigt sant och riktigt. Det speglar vad Bibeln säger om utlevd homosexualitet och, även om vissa ordval kanske kunde ha övervägts lite noggrannare, är något som alla medlemmar i vår kyrka – och speciellt alla som tjänar som präster eller biskopar – borde kunna ställa sig bakom.

Tyvärr är detta inte situationen i vår kyrka idag. Speciellt det som Bo-Göran Åstrand säger i dagens ÖT är fullständigt ovärdigt och opassande för en präst som i sina prästlöften har lovat att hålla sig till Guds ord. Det absolut värsta med detta är att när prästerskapet på detta sätt marknadsför ett direkt avfall från det Guds ord de är satta att predika och sprida kommer kyrkomedlemmarna att följa efter. Och observera nu mycket noggrant att frågan om äktenskapet, som denna debatt mycket nära tangerar, inte är en fråga bland andra. Nej, frågan om äktenskapet leder, enligt Guds ord, in på förhållandet mellan Kristus och församlingen.

Jag blev uppringd av en annan vän igår. En vän som allvarligt frågade sig om vi faktiskt kan vara med i denna kyrka längre när biskopar (och präster) så här tydligt går emot både Guds ord och de bland sina kolleger som fortfarande vill och vågar hålla sig till Guds ord. Jag svarade att åtminstone jag fortfarande tänker vara med. Detta eftersom kyrkoordningens första paragraf fortfarande står kvar och fast. Men det är nog förknippat med stor fara. Hur kan vi, och kanske framför allt våra barn, bevaras i ett rent liv och en rätt lära när allt fler präster på detta horribla sätt går emot allt som är rätt och sant i fråga efter fråga? Jesus frågade sig om han kommer att finna tro på jorden när han återvänder. Nu börjar vi se varför han ställde denna fråga.

Situationen börjar vara allvarlig nu. Ja, eller egentligen har den varit det redan länge. Men det börjar synas tydligt nu hur allvarlig situationen verkligen är. Situationen är nu så allvarlig att jag tror att det är dags att säga som det är: De präster, och församlingsmedlemmar, som inte vill böja sig för Guds ord och vilja i enlighet med vår kyrkas kyrkoordnings första paragraf bör omvända sig eller allvarligt överväga att gå ut och bilda en egen kyrka där de får utforma sin egen lärogrund bäst de vill. Det är dags att sluta fördärva vår kyrka genom avfall från Guds ord. Så Björn Vikström, Bo-Göran Åstrand och alla andra som går med dessa i avfallet från Guds ord: Omvänd er eller ta konsekvenserna och skriv ut er! Sluta fördärva vår kyrka så som ni gör!

30 kommentarer:

  1. Kristian,
    "den kristna tro som grundar sig på Guds heliga ord,det Gamla Testamentets och Nya Testamentets profetiska och apostoliska skrifter kyrkan fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter utryckta principen,att all lära i Kyrkan skall prövas och bedömmas enligt Guds heliga ord".
    Är det verkligen denna paragraf och princip som gäller och som forfarande står kvar och fast.....??

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993/19931055

      Radera
    2. Ole,i det osynliga står det Fast. Men i praktiken är den tillfälliga segern ( se Daniel, Bibeln.) bortslumpad.... Ulrik Torsten Nils

      Radera
    3. Ole. Precis som Ulrik konstaterar så står den fast, även om det idag är ganska osynligt. Därför menar jag att det är viktigt att vi jämt och ständigt påtalar att denna "kungsparagraf" fortfarande finns kvar och gäller fullt ut.

      Radera
    4. Kristian o Ulrik,
      "att kyrkan innehar rätten att välja och viga sina tjänare.Därför då biskoparna antingen omfatta falsk lära eller vägra vigning,äro församlingarna nödgade på grund av gudomlig rätt att genom sina i tjänst varande präster viga och förordna åt sig nya.Men det är biskoparna ogudaktighet och våldsregemente som vållat kyrkosöndringen och tvedräkten."Om påvens makt och överhet.sid 352(Svenska kyrkans bekännelsskrifter)

      I början på 70 talet diskuterades i Sverige bildandet av en fri Bekännelsekyrka.David Hedegård och G A Danell var initiativtagarna på grund av läroavfallet inom Svenska kyrkan.1973-74 bildades den Lutherska bekännelsekyrkan i Sverige,finns också i Finland ett antalförsamlingar på svenskt och finskt håll.
      Alldeles i början på 2000 talet diskuterades bildandet av en Missionsprovins,(enligt många försent).För 10 år sedan blev Missionstiftet i Finland självständigt med egen biskop,var en del av den svenska Missionsprovinsen till dess.I dag i Finland ett drygt 40 tal församlingar varav tre svenska i Åbo,Vasa o Jakobstad.
      Rekommenderar den som är vilsen och söker en församlingsgemenskap där Guds Ord och sakramenten förvaltas enligt den Lutherska bekännelsen!Man kan tryggt och med gott samvete gå till dessa församlingar o gudstjänster!

      Radera
    5. Ole. Jag är tacksam för att Missionsstiftet finns, och det skulle förvåna mig om inte våra vägar leder dit så småningom...

      Radera
    6. Jag håller med Ole. Att det står Fast i det osynliga betyder att DET ÄR ETT DOMSORD Över folkviljokyrkan. Ulrik Torsten Nils

      Radera
  2. Kristian. Det går nog inte att vara med längre. Jag kommer att skriva ut mig och orsaken är BG Åstrand o B. Wikström. Jag överger inte tron, utan kommer att söka mig till konservativa sammanhang där Guds Ord respekteras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 20:37. Tyvärr är det allt flera som tänker som du gör. Eller rättare sagt: Tvingas tänka som du gör. Vi funderar också mer och mer på var vi, och framför allt våra barn, ska få den andliga föda vi behöver. Det finns bättre och sämre församlingar, och den dag vår hemförsamling övergår från det förra till det senare (som ju kommer att ske förr eller senare med denna utveckling) måste vi ha ett alternativ. Men medlemskapet kan jag inte se att jag skulle överge. Då skulle jag samtidigt ge upp min rätt att påpeka avfallet, och om alla gör det blir sluttningen bara brantare.

      Radera
    2. Kristian: att utträda betyder inte att man avsäger sig rätten att påpeka avfallet. Jag inser att jag som pastor i en liten fri luthersk församling inte har samma plattform som en folkkyrkopräst men jag har absolut inte mindre möjligheter att påtala avfall. Snarare tvärtom, eftersom församlingsmedlemmarna inte vaktar på mig på samma sätt som i en folkkyrkoförsamling. Och jag inte en avfällig biskop över mig.

      Om "alla" skulle utträda skulle vi ha många bibeltrogna församlingar med ett gott budskap, till väckelse och frimodighet i dessa svåra tider. Genom att fasthålla vid den avfälliga kyrkan ger man biskopen mera råg i ryggen, för ekonomin är det kraftigaste argumentet.

      Det viktigaste argumentet är dock att Bibeln förbjuder samröre med uppenbara villolärare. Upp 18:4 - notera att Babylon är allierad med vilddjuret och beskrivs med termer av skökoväsende. Svårt att undgå kopplingen till dagens folkkyrka.

      Radera
  3. Ja, det drar ihop sig på alla fronter.
    Har nog länge tänkt ifall man kan vara med längre i Avfallskyrkan med rent samvete?
    Vill åtminstone på denna plats upmana till förbön för de utsatta prästerna i K:stad och inte minst för de totalt vilsegångna "herdarna" och "biskopen".

    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 år har ' de vilsegångna 'missbrukat förbönens förtjänst. Nu Psaltaren och Bibelns Domsord till användning och varning. Amen på den Heliga Skrift. Herre grip dig an och tukta,det är min förbön säger ulrik Torsten nils

      Radera
    2. Johan. Jag instämmer i din uppmaning och tar den till mig själv också!

      Radera
  4. Konsekvenserna blev att prästerna i Kristinestad är inte längre välkomna till högstadiet eller gymnasiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:44. Det är synnerligen beklagligt och något som eleverna kommer att lida av. Dessa två präster talar Guds ord, och nu blir evangeliet tystat på detta sätt i dessa skolor. Här ser vi hur avfallet bland prästerna, och i förlängningen hos folket, direkt verkar för att tysta evangeliet. Som du säkert förstår är orsaken till denna portning inte hos de som talar sanningen utan hos de som inte tål höra den.

      Radera
    2. Just det, felet ligger alltså hos lärarna, eleverna, de intervjuade på gatan, biskoparna, ja, nästan alla andra förutom de få som har valt att tolka annorlunda...

      Radera
    3. Anonym 13:01. Nu är det så att det inte är mannen på gatan i Kristinestad, lärarna i skolan, eleverna, biskoparna, ja inte ens de två präster detta börjat med, och inte ens du och jag som avgör detta. Ser du, det är inte några "få" det handlar om, och inte heller om att "tolka annorlunda". Det är framför allt Gud i sitt ord som avgör vad som gäller i hans (märk väl detta pronomen!) kyrka. På denna linje går idag dessutom den största delen av den världsvida kristna kyrkan, för att inte tala om den massiva tyngden av kyrkan genom århundradena. Så i den jämförelsen är nog de som du menar är många i en hopplös liten minoritet. Men som sagt: Detta är inget vi röstar om. Gud har talat, och det han har sagt står fast och gäller i hans kyrka.

      Radera
    4. Kristian: Men kyrkan har ju ändrat på 2000 år inte sant? Jag har alltid funderat vem det är som har tolkningsföreträde, jag vet att du har skrivit om detta ett flertal gången men det är ändå något jag endera inte förstår eller vill förstå, delvis är det som skrivs alltid en tolkning av någon men om vi utgår från att bibeln inte har ändrats så har kyrkan ändå fungerat olika och "tolkat" olika under alla år som gått, ofta hand i hand med samhället mer eller mindre. Det är ju inte precis så att allt är som det var 2000 år sedan? Det är alltid någon som säger att jag är rättfärdig, här står det i bibeln såhär så då får jag säga eller göra såhär, man använder mao. bibeln som slagträ.

      Radera
    5. Här skriver du Kristian att det varken är du eller jag eller nån annan som ska avgöra, men den uppfattningen får man ju inte utifrån dina skriver. Det är din linje som gäller och andra får veta hut.

      Radera
    6. Markus. Livet i kyrkan under de 2000 år den har existerat har, precis som du säger, "fungerat olika och [man har]tolkat olika". Det har varit en process som har böljat fram och tillbaka. Det har funnits tider när kyrkan har avfallit, och tider av reformation när den har hittat tillbaka till det rena evangeliet. Just nu upplever vi, speciellt i väst, en tid av stort avfall. Men när vi ser på dessa 2000 år ser vi att det centrala, och det som kyrkan alltid har återkommit till, är detta som Judas skriver om i Jud. 1:3: "Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga."

      Det finns en tro, en lära, som har överlämnats åt kyrkan och som kyrkan är satt att förvalta och utbreda. Som sagt har det böljat fram och tillbaka, och kyrkan har ofta påverkats av världen runtomkring (till att överge det kyrkan har fått sig anförtrott), men den har alltid kommit tillbaka till detta. Och det kommer den nog att göra nu också. På sätt eller annat.

      Radera
    7. Anonym 14:57. "Det är din linje som gäller och andra får veta hut."

      Jag har ofta fått ändra mig när mina uppfattningar har varit på kollisionskurs med Guds ord. Jag är inte född som "kvinnoprästmotståndare". Det var en tung process att tvingas inse att jag hade fel och Guds ord hade rätt. Jag tycker att Harry Backström, biskopsvalskandidat, uttryckte det på ett ypperligt sätt i ÖT angående hur det kan vara när Guds ord talar till oss: "Det finns alltid de som blir illa berörda. Också jag kan ibland bli illa berörd av Bibelns budskap, det innebär att man har något att jobba med."

      Ingen av oss är färdiga, och det blir vi inte här i tiden. Men frågan här är om vi låter Guds ord döma och förändra oss och våra ståndpunkter eller om vi dömer Guds ord och anpassar det efter oss och våra ståndpunkter.

      Radera
    8. Du är inte född som fördömare till homosexualitet heller, du har valt att bli det. Du har inte behärskat dig till att låta orden döma utan du har valt att bli en ställföreträdande domare. Exakt den bilden ger du av dig själv.

      Radera
    9. Anonym 15:42. Nu förstår jag inte vad du menar. Jag föddes inte som "fördömare till homosexualitet" - det är sant. Men sedan tappar jag tråden i ditt resonemang. Förklara gärna tydligare vad du avser!

      Radera
    10. Så mycket som du tolkar så förstår du nog vad jag menar.

      Radera
    11. Anonym 20:53. Det där förstod jag inte heller. Kan det vara så att det är du som övertolkar och läser in saker i det som skrivs?

      Radera
  5. Ja, har påpekat detta förr, Kyrkan idag kan bara välja mellan pest eller kolera, är man för liberal skriver konservativa ut sig, är man för konservativ skriver liberala ut sig, kvar lämnar en intetsägande grå klump som försöker på något sätt vara alla till lags men som ingen är nöjd med. Kanske kyrkan som den är idag har spelat ut sin roll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Tyvärr misstänker jag att du har rätt. Orsakerna kan vi spekulera i hur länge som helst, men jag vill påminna om teologiprofessorn Osmo Tiililä som redan på 60-talet skrev ut sig ur kyrkan i protest mot att kyrkan hade förvärldsligats. Han såg var detta skulle leda och försökte redan då varna för det. Nu ser vi frukterna av att ingen lyssnade.

      Radera
  6. Om Evl. ska överleva på sikt så är nog personförsamlingar den enda vägen att gå. Således dör de "moderna" "liberala"
    församlingarna sotdöden, när de konservativa aktiva tar sitt pick och pack. Dagens modell har gjort sitt. Behovet av biskopsämbetet bör också ifrågasättas, eftersom dessa poster idag innehas av de värsta villolärarna av alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 16:20. Ja, om det räcker med det ens. Som det nu är kämpar ju kyrkoledningen med näbbar och klor för att bevara perokialprincipen. Så det blir kanske inte ens möjligt att bilda personförsamlingar - åtminstone med kyrkoledningens välsignelse.

      Vad gäller biskoparna har du tyvärr rätt. Biskopsämbetet skulle kunna vara en stor välsignelse, men idag är det tvärtom. Jag får säga som visare män än jag har sagt: Som det nu är har jag ingen biskop.

      Radera
  7. Nä,nån biskop har vi inte och knappast får vi någon heller. Backström vore den enda tänkbara, men han har för lite understöd. Ekstrand är den mest diplomastiska, men sviktar nog i längden o lär ju ha kommit fram till en annan ämbetssyn nu då han fått vandra lite framåt på vägen, eller hur han nu så "fint" uttrycker sig i sin blogg. Med andra ord så rättar inte han sig heller enligt det som står skrivet...

    SvaraRadera